Zene: Stephen Sondheim
Dalszövegek: Stephen Sondheim
Szövegkönyv: John Weidman
Bemutató: New York, 1976. január 11.
Magyarországi bemutató: -
Így született: Sondheim és egy fiatal joghallgató, John Weidman közös darabja az egyik legkülönlegesebb Broadway-musical, amelyet valaha bemutattak, tulajdonképpen olyan, mintha egy amerikai musicaleket imádó japán írta volna. A lényegét tekintve zenés tézisdráma ügyesen elegyíti a showbiznisz elengedhetetlen kellékeit a tradicionális japán színházi elemekkel. A darab zenei harmóniái is sokszor a hagyományos távol-keleti zenei nyelvrendszerhez igazodnak, a dalok szövegéhez pedig igen gyakran a törékeny haiku versek szolgálnak mintául.
A darab sztorija: A Pacific Overtures Japán történelmének azon kulcsfontosságú évtizedeiben játszódik, amelynek kezdetén, 1853-ban Matthew Calbraith Perry tábornok hadihajói először megjelentek a japán partoknál. Céljuk a kereskedelmi nyitás kikényszerítése volt, és ezzel egy olyan társadalom alapvető berendezkedésének megváltoztatása, amely évszázadokon át a külvilágtól elzárva létezett. Két központi szereplője Kayama, az alacsony sorból származó szamuráj és Manjiro, az Amerikát is megjárt japán halász, akiknek a tizenöt esztendőn átívelő, tragikusan végződő barátsága adja a mű gerincét.
Legismertebb dalok: There Is No Other Way, Chrysanthemum Tea, Someone in a Tree, A Bowler Hat, Pretty Lady
Kommentár: A Pacific Overtures végső soron egyetlen idea mentén építkezik, és minden színpadi történés ennek a kifejtésére szolgál. Nem segíti a darab befogadását az sem, hogy a szerzők minden igyekezete ellenére a darab meglehetősen negatív színben tünteti fel a felkelő nap országát meghódítókat. A musical témája, struktúrája és szereposztásának sajátságos követelményei egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a Pacific Overtures a mindent egybevetve nem túl sikeres 1976-os ősbemutatót követően csupán elvétve került felújításra.
További olvasnivaló: a Pacific Overtures a Wikipédián (angolul)