Adatlap - Sweeney Todd

 2012.11.19. 07:00

Sweeney-Todd-Broadway-Poster.jpg

Zene: Stephen Sondheim

Dalszövegek: Stephen Sondheim

Szövegkönyv: Hugh Wheeler

Bemutató: New York, 1979. március 1.

Magyarországi bemutató: Budapest, Erkel Színház, 1992. június 5.

Így született: A musical thriller alapjául Christopher Bond prózai darabja szolgált, amelyet Sondheim Londonban látott a 70-es évek közepén. A szerzők sok esetben komplett jelenetek cselekményvázát emelték át némileg módosítva az eredeti melodrámából, amelynek szellemiségéhez összességében meglehetősen hűségesek maradtak. A rendező, Hal Prince, aki Sondheimmel közös korábbi projektjei esetében teljes mellszélességgel a szerző mellé állt, most kezdetben kétségeinek adott hangot: egyszerűen nem tudta elképzelni, hogy ez a szörnyűséges témájú viktoriánus melodráma jól funkcionáljon a musicalszínpadon. Sondheim a két főszerepet konkrét színészekre, Len Cariou-re és Angela Lansbury-re írta, akik az 1979-ben bemutatott eredeti produkcióban lubickoltak hálás szerepeikben.

A darab sztorija: A musical egy Benjamin Barker nevű egyszerű borbély meséje, akit száműzetésre ítélt az aljas Turpin bíró, ki szemet vetett Barker csinos feleségére. Tizenöt esztendővel később a borbély visszatér Londonba, hogy immáron Sweeney Todd néven bosszút álljon. Ekkor találkozik egy Nellie Lovett nevű, a város legrosszabb húsos pitéit árusító asszonnyal, akivel szövetkezve csodálatos tervet eszel ki. Jó krimihez illő módon a darabban természetesen nem mindenki marad életben: az újfajta összetételű piték folyamatos alapanyag-utánpótlásra szorulnak, és ehhez bizony néhány jó londoni polgárnak el kell pusztulnia Sweeney Todd élesre fent beretvái által. A főszereplő páros keze közül azonban szép lassan kezd kicsúszni az irányítás...

Legismertebb dalok: The Ballad of Sweeney Todd, The Worst Pies in London, My Friends, Epiphany, A Little Priest, Johanna, Not While I'm Around

Kommentár: A merész témaválasztás ismét tetten érhető Sondheimnél, a megvalósítás azonban helyenként a múlt század 40-es, 50-es évei tradicionálisan cselekményközpontú darabjainak szellemében történt. Persze a zeneszerző/szövegíró most sem hazudtolta meg önmagát, és a darab mondanivalójához illő sajátos színházi nyelven megszólaló művet alkotott, a végeredmény pedig kétségkívül a 20. századi zenés színház egyik kulcsfontosságú darabja lett. A Sweeney Todd zenei szempontból a musicaltörténelemben egyedülálló műgonddal megírt, összetett textúrájú alkotás, komponistája rendkívüli aprólékossággal dolgozta ki benne az egyes jeleneteket.

További olvasnivaló: a Sweeney Todd a Wikipédián (angolul)

A bejegyzés trackback címe:

https://sondheimtisztelo.blog.hu/api/trackback/id/tr464911542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása