December elején ünnepelte első születésnapját a Sondheimet Tisztelők Társasága. A jeles alkalomból Sondheimhez valamilyen formában kötődő színházi embereket faggattunk arról, hogy melyik a legkedvesebb daluk a zeneszerző/szövegíró életművéből. Íme egy újabb adag a válaszokból, videókkal:
Galambos Attila (dalszövegíró - fordító)
A dal címe
Children Will Listen - Into the Woods
Miért?
Nem csak az éterien szép dallama miatt, hanem azért is, mert a gyermek a legnagyobb érték, és ennek fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Sondheim az Into the Woods megírásakor nagyban támaszkodott Bruno Bettelheim könyvére, én is ebből idéznék: "...nem kellemes gondolat, hogy időnként, ha tetszik, ha nem, fenyegető óriásoknak látszunk gyermekeink szemében. De akár mesélünk nekik, akár nem, mindenképp önző óriásoknak látszunk, akik féltékenyen őrzik hatalmuk forrásának csodás titkait. A mesék biztosítják a gyermekeket, hogy végül legyőzhetik az óriást - vagyis, hogy végül ők is ugyanolyan nagyra nőnek, és ugyanolyan hatalmasak lesznek". (A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek - Gondolat Könyvkiadó, 1985).
Nagy Anikó (színésznő)
A dal címe
Pretty Women/Ladies Who Lunch - Sweeney Todd/Company
Miért?
A szerző a két dalt (Miklós Tibor fordításában: Édes kis nők/Hölgyek, ha már megvolt a löncs) Barbra Streisand kedvéért rakta össze (zseniális szaktudással) egy lemezdallá. Sondheim ebben a formában mindkét nagy erősségét, a lírai szárnyalást és a szatirikus keménységet tökéletesen reprezentálni tudta, méltó társra lelve az énekesnőben.
Baráthy György (dramaturg - fordító)
A dal címe
God, That's Good - Sweeney Todd
Miért?
Nehéz elképzelni morbidabb, szebb, bizarabb, viccesebb, tragikusabb, egyszerre súlyos és könnyed színházi helyzetet, mint a Sweeney Todd második felvonásának nyitódala, amely - azon túl, hogy megfelel a műfaj összes követelményének, - kiválóan jellemzi a szereplőket, és könnyedén görgeti előre a cselekményt.
Kovács Patrícia (színésznő)
A dal címe
Soon - A Little Night Music
Miért?
Természetesen ha választanom kell, hogy melyik a kedvenc Sondheim-dalom, akkor azt az Egy nyári éj mosolya című darabból teszem meg, először is azért mert, nagy boldogságomra, alkalmam van játszani a Centrál Színházban éppen most futó verzióban, másrészt mert ennek a zenei anyaga esszenciája mindennek amit számomra a sondheimi zene jelent. A Soon című dal mind zeneileg, mind szövegileg olyan bonyolult és virtuóz, hogy valahányszor meghallom, újból és újból letaglóz. Egész egyszerűen számomra ez a zene tökéletes. Olyan ívek, olyan fájdalmak, olyan érzelmek vannak benne, amelyek gyakran előfordulnak Sondheim műveiben, de így egy nagy számmá gyúrva egészen különös és pikáns a végeredmény.
Miklós Tibor (dalszövegíró - rendező)
A dal címe
A Sweeney Todd összes dala
Miért?
A musical valamennyi dala - kivétel nélkül - mind olyan színvonalú (zenében és szövegben egyaránt) amit csak csodálni, elemezni, élvezni lehet, de utolérni, megközelíteni is lehetetlenség! Az a következetesség, amellyel minden félmegoldást, sikerre kacsingatást elutasít és amit a Mester egész pályája igazol, számomra a Mérték, az örök példa.
A cikk első része ITT olvasható!